Home

Ma gandeam la o chestie cand ma intorceam acasa in seara asta. Foarte multi romani din grozavia asta de tara nu vorbesc corect romaneste.

Nu am pretentii de la oameni cu 8 clase sa vorbeasca intr-o limba romana literara, sau sa se exprime cat mai estetic, evitand repetitiile sau atunci cand se exprima in scris sa evite sa puna virgula inaintea prescurtarii „etc”.

Daca as avea pretentii de genul acesta, m-ar incerca un sentiment puternic de absurditate, desi absurditatea este relativa asta.

Dar mi-ar placea sa ajut pe cei care poate nu vorbesc limba romana atat de corect. De fapt, de mic aveam obiceiul de a corecta oamenii din jurul meu atunci cand vorbeau. Asta este una dintre cele mai grave forme de intrerupere, pentru ca nu numai ca intrerupi o persoana – ceea ce este nepoliticos – dar o si dezaprobi.

Azi am auzit un nene spunand:

Tranversează strada

Este o greseala relativ minora, dar este foarte des intalnita. Pana acum am intalnit-o doar la persoane cu varsta mai mare de 40 de ani. Forma corecta ar fi fost:

Traversează strada

Acum vine partea in care eu o sa-mi imaginez logic o scurta povestioara despre cuvinte ale limbii romane. Unii stiu ce reprezinta sau poate macar au auzit despre „traverse”.

Traversele sunt orice fel de obiecte care sunt pozitionate dintr-un capat pana in celalalt al unui alt obiect. Pot fi din lemn, metal, beton sau orice alt material rezistent, sunt folosite in constructii. Se mai pot numi si grinzi.

Verbul care descrie miscarea, „a traversa” este construit pe aceeasi idee. Pe ideea „dintr-un capat pana in celalalt”. Mai logic decat atat nu pot explica.

Din principiul „crede si nu cerceta”, pot sa va mai spun ca este o forma adaptata a unui verb din limba franceza: „traverser”.

Lasă un răspuns

